תביעות סיעוד

מצב סיעודי הוא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר העומדים בפני משפחות רבות בישראל. מדובר במצב בו אדם אינו מסוגל לתפקד באופן עצמאי ונזקק לעזרה בפעולות היומיום הבסיסיות ביותר. מצב זה עלול להתרחש בכל גיל, אך שכיח יותר בגיל המבוגר, ויכול לנבוע ממגוון רחב של סיבות – החל ממחלות כרוניות, דרך תאונות ופציעות, ועד למצבים של הידרדרות קוגניטיבית כמו דמנציה או אלצהיימר.

הטיפול באדם סיעודי מציב אתגר כפול בפני המשפחה: ראשית, האתגר הרגשי והפיזי הכרוך בטיפול באדם יקר שאיבד את עצמאותו, ושנית, העול הכלכלי המשמעותי הכרוך בכך. עלויות הטיפול הסיעודי, בין אם בבית או במוסד סיעודי, יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, סכום שרוב המשפחות מתקשות לעמוד בו לאורך זמן.

בדיוק בשל כך קיים הביטוח הסיעודי – מוצר ביטוחי שנועד לספק רשת ביטחון כלכלית למקרה בו נזדקק לטיפול סיעודי. ואכן, מרבית הישראלים מחזיקים בביטוח סיעודי, אם דרך קופות החולים ואם באופן פרטי. אולם, כפי שקורה לעיתים קרובות בעולם הביטוח, הדרך ממצב סיעודי ועד לקבלת הפיצוי המגיע על פי הפוליסה עלולה להיות רצופת מכשולים ואתגרים משפטיים.

ההגדרות הקובעות לתביעת ביטוח סיעוד

מצב סיעודי מוגדר על פי יכולתו של האדם לבצע פעולות יומיומיות בסיסיות (ADL – Activities of Daily Living). הפעילויות הנבחנות כוללות: לקום ולשכב – היכולת לעבור ממצב שכיבה לישיבה ולקום מכיסא; להתלבש ולהתפשט; להתרחץ באופן עצמאי; לאכול ולשתות; שליטה על הסוגרים; וניידות עצמאית. רוב חברות הביטוח דורשות חוסר יכולת לבצע לפחות 3 מתוך 6 הפעולות הללו כדי להכיר במבוטח כסיעודי.

בנוסף לכך, מצב של תשישות נפש (דמנציה) מהווה עילה עצמאית להכרה במצב סיעודי, גם ללא קשר ליכולת לבצע את הפעולות היומיומיות.

עורך דין תביעות סיעוד

מעוניינים בשירות מקצועי של עורך דין סיעוד ? 

סוגי תביעות ביטוח סיעוד – השוואה והבדלים מהותיים

קיימים שני סוגים עיקריים של ביטוח סיעודי בישראל (פרט למסלול מול הביטוח הלאומי – עליו נדבר בהמשך): ביטוח קבוצתי וביטוח פרטי. הביטוח הקבוצתי, הנרכש בעיקר דרך קופות החולים, מציע תעריפים נוחים יותר אך עשוי להיות מוגבל בהיקף הכיסוי ובתקופת הפיצוי. מנגד, ביטוח סיעודי פרטי, למרות עלותו הגבוהה יותר, מציע בדרך כלל תנאים מקיפים יותר וגמישות רבה יותר בבחירת מסלול הפיצוי.

חברות הביטוח מציעות מספר אפשרויות מרכזיות לקבלת תגמולי הביטוח הסיעודי. האפשרות הראשונה היא פיצוי כספי חודשי קבוע, במסגרתו מקבל המבוטח סכום חודשי מוגדר מראש, ללא קשר להוצאות בפועל.

יתרונו של מסלול זה הוא בגמישות שהוא מעניק למבוטח ומשפחתו בניהול התקציב הסיעודי. האפשרות השנייה היא מסלול של שיפוי בגין הוצאות, במסגרתו מקבל המבוטח החזר כספי כנגד הצגת קבלות על הוצאות סיעודיות שהוצאו בפועל. מסלול זה מחייב תיעוד מדויק ושמירה קפדנית של כל האסמכתאות הכספיות.

קיימת גם אפשרות שלישית של מסלול משולב, המשלב בין שני המסלולים הקודמים ומאפשר גמישות מסוימת יחד עם כיסוי הוצאות בפועל. הבחירה במסלול המתאים היא קריטית ויכולה להשפיע משמעותית על היקף הסיוע הכלכלי שיתקבל בעת הצורך, ולכן מומלץ לשקול היטב את היתרונות והחסרונות של כל מסלול בהתאם לנסיבות האישיות והמשפחתיות.

תקופת ההמתנה לתגמולי התביעה לביטוח סיעודי

תקופת ההמתנה, המכונה גם תקופת אכשרה, מהווה מרכיב משמעותי בכל פוליסת ביטוח סיעודי. מדובר בפרק הזמן שחולף מרגע ההכרה הרשמית במצב הסיעודי ועד לתחילת קבלת התגמולים בפועל. תקופה זו יכולה לנוע בין 30 ל-90 יום, כאשר קיים יחס ישיר בין אורך התקופה לבין גובה הפרמיה החודשית – ככל שתקופת ההמתנה ארוכה יותר, כך הפרמיה נמוכה יותר. חשוב במיוחד להיערך כלכלית לתקופה זו, שכן במהלכה המשפחה נדרשת לשאת במלוא העלויות של הטיפול הסיעודי, שעשויות להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש.

תביעות סיעוד והאתגרים למימוש הזכויות מול חברות הביטוח

תהליך מימוש הזכויות בביטוח סיעודי מציב אתגרים משמעותיים בפני המבוטחים ומשפחותיהם. חברות הביטוח מציבות דרישות מחמירות להמצאת מסמכים רפואיים מפורטים ועדכניים. הן שולחות רופאים מטעמן לביצוע הערכות תפקודיות, אשר לעיתים מתעלמות או סותרות חוות דעת קודמות של רופאים מטפלים. בנוסף, חברות הביטוח נוטות לפרש את תנאי הפוליסה באופן מצמצם ומחמיר, ולעיתים קרובות מייצרות עיכובים בירוקרטיים שעלולים להימשך חודשים ארוכים. התנהלות זו מציבה נטל כבד על המשפחות, הנדרשות להתמודד עם הביורוקרטיה במקביל לטיפול המורכב באדם הסיעודי.

מדוע יש צורך בעורך דין מומחה לתביעות סיעוד?

נוכח המורכבות הרבה והמכשולים הביורוקרטיים בהליך מימוש הזכויות, ליווי משפטי מקצועי הופך לקריטי להצלחת התביעה. עורך דין המתמחה בתביעות סיעוד מביא עמו ניסיון מעשי רב בהתמודדות עם חברות הביטוח ומכיר היטב את האסטרטגיות שהן נוקטות. הוא יוכל לבחון ביסודיות את תנאי הפוליסה ואת מלוא הזכויות המגיעות למבוטח, לסייע באיסוף וארגון המסמכים הרפואיים הנדרשים תוך הדגשת הנקודות החשובות, ולייצג את המבוטח מול חברת הביטוח בכל שלבי התהליך. במקרים בהם נדרשת הגשת תביעה משפטית, עורך הדין ינהל את ההליך המשפטי וילווה את המבוטח בוועדות הרפואיות השונות.

התיישנות תביעות סיעוד ופיצוי רטרואקטיבי

סוגיית ההתיישנות היא קריטית בתביעות סיעוד. החוק קובע תקופת התיישנות של שלוש שנים, המתחילה מהמועד בו נוצרה עילת התביעה, כלומר מהמועד בו התקיימו התנאים המזכים בפיצוי על פי הפוליסה. לכן, פנייה מוקדמת לייעוץ משפטי היא חיונית למניעת אובדן זכויות. נקודה חשובה נוספת היא האפשרות לקבלת פיצוי רטרואקטיבי מהמועד בו החל המצב הסיעודי. במקרים רבים, סכום זה עשוי להגיע למאות אלפי שקלים, המהווים סיוע משמעותי למבוטח ומשפחתו בהתמודדות עם העלויות הגבוהות של הטיפול הסיעודי.

ביטוח לאומי סיעוד: עו"ד רונן אבניאל מתארח בנושא תביעות סיעוד

תביעת סיעוד ביטוח לאומי

במקביל לביטוח הסיעודי הפרטי, קיימת גם זכאות לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, המעוגנת בחוק. חשוב להדגיש כי מדובר בשני מסלולים נפרדים ובלתי תלויים – אדם יכול להיות זכאי לשניהם במקביל, וקבלת גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי אינה פוגעת בזכאות לקבלת תגמולים מהביטוח הפרטי או להיפך.

תביעת סיעוד ביטוח לאומי נבחנת על פי קריטריונים שונים מאלו של הביטוח הפרטי. בעוד שהביטוח הפרטי מתמקד בעיקר ביכולת לבצע פעולות יומיום בסיסיות (ADL), הביטוח הלאומי בוחן גם את מידת התלות של הקשיש בעזרת הזולת, את יכולתו להתנהל במשק בית, ואת מידת הצורך בהשגחה. הגמלה ניתנת על פי רמות תלות שונות, כאשר ככל שרמת התלות גבוהה יותר, כך גדל היקף השעות המאושר.

בניגוד לביטוח הפרטי המעניק פיצוי כספי, גמלת הסיעוד מהביטוח הלאומי ניתנת בעיקר כשירותים בפועל, כגון שעות טיפול של מטפל/ת, ביקור במרכזי יום, או אספקת מוצרי ספיגה. רק במקרים מיוחדים ניתן לקבל את הגמלה בכסף.

כאן נכנס לתמונה תפקידו החשוב של עורך דין מומחה לתביעות סיעוד, אשר יכול לסייע במיצוי מקסימלי של הזכויות בשני המסלולים במקביל. ניסיונו המקצועי מאפשר לו להבין את הדקויות בכל אחת ממערכות התביעה, להתמודד עם הביורוקרטיה השונה בכל אחת מהן, ולהבטיח שהמבוטח יקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו הן מהביטוח הלאומי והן מהביטוח הפרטי.

האתגר המרכזי בתביעת סיעוד ביטוח לאומי הוא הצורך להוכיח את מידת התלות בעזרת הזולת. לשם כך נשלח מעריך תלות מטעם הביטוח הלאומי לבית התובע, והערכתו היא שתקבע את רמת הגמלה. עורך דין המתמחה בתביעות סיעוד יכול להכין את המבוטח ומשפחתו לביקור זה, ובמקרה הצורך לערער על תוצאותיו ולייצג בוועדות הערר של הביטוח הלאומי.

שאלות נפוצות בנושא תביעות ביטוח סיעוד

האם ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית לביטוח סיעודי?

כן. ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית לתקופה של עד שלוש שנים אחורה, בכפוף לתקופת ההתיישנות. חשוב לשמור את כל המסמכים הרפואיים והאישורים המעידים על המצב הסיעודי מתחילתו. במקרה של תביעה רטרואקטיבית מוצלחת, הפיצוי יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

מה קורה אם חברת הביטוח דחתה תביעת ביטוח סיעוד?

דחיית תביעה ראשונית אינה בהכרח סוף פסוק. ניתן לערער על ההחלטה ולהגיש תביעה משפטית. במקרים רבים, ליווי משפטי מקצועי מוביל להצלחה בערעור ולקבלת הפיצוי המגיע, גם לאחר דחייה ראשונית.

האם אני יכול לקבל גם גמלת סיעוד מביטוח לאומי וגם תגמולים מהביטוח הפרטי?

כן. מדובר בשתי מערכות נפרדות ובלתי תלויות. זכאות באחת אינה שוללת או מפחיתה את הזכאות בשנייה. מומלץ לממש את הזכויות בשתי המערכות במקביל.

כמה זמן לוקח לקבל הכרה במצב סיעודי?

התהליך יכול להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים, תלוי בשיתוף הפעולה של חברת הביטוח ובשלמות המסמכים המוגשים. ליווי משפטי מקצועי יכול לקצר משמעותית את משך התהליך.

האם תשישות נפש (דמנציה) נחשבת למצב סיעודי?

כן. תשישות נפש מוכרת כעילה עצמאית למצב סיעודי, גם ללא קשר ליכולת לבצע פעולות יומיומיות. חשוב להציג אבחון נוירולוגי/פסיכיאטרי מפורט המתעד את המצב הקוגניטיבי.

האם ניתן להעביר את הטיפול בתביעה לעו"ד תביעות סיעוד באמצע התהליך?

כן. ניתן לפנות לייעוץ משפטי בכל שלב של התהליך. עם זאת, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מוקדם ככל האפשר כדי למנוע טעויות ולייעל את התהליך.

מה קורה אם המצב הסיעודי הוא זמני?

גם מצב סיעודי זמני (למשל בעקבות תאונה או ניתוח) יכול להיות מזכה בתגמולי ביטוח, בתנאי שהוא נמשך מעבר לתקופת ההמתנה הקבועה בפוליסה. חשוב לבדוק את תנאי הפוליסה הספציפיים.

האם יש הבדל בין ביטוח סיעודי של קופת חולים לביטוח פרטי?

כן. ביטוח קבוצתי דרך קופת חולים בדרך כלל זול יותר אך מוגבל יותר בתנאיו ובתקופת הפיצוי. ביטוח פרטי יקר יותר אך מציע לרוב תנאים טובים יותר וגמישות רבה יותר.

האם ניתן לקבל פיצוי עבור מטפל זר?

כן. רוב הפוליסות מאפשרות שימוש בכספי הפיצוי לכל מטרה, כולל העסקת מטפל זר. במקרה של פוליסת שיפוי, חשוב לשמור את כל הקבלות והאישורים על העסקת המטפל.

מה חשוב לדעת לפני הערכה תפקודית מטעם חברת הביטוח?

חשוב להתכונן להערכה ולתעד את כל הקשיים בתפקוד היומיומי. מומלץ שבן משפחה יהיה נוכח בבדיקה. אין להמעיט בתיאור הקשיים אך גם אין להגזים. רצוי להתייעץ עם עורך דין מומחה לתביעות סיעוד לפני הבדיקה.

תביעת סיעוד

ליווי אישי לאורך כל הדרך – רונן אבניאל, עורך דין מומחה לתביעות סיעוד

שמי רונן אבניאל וכעורך דין המתמחה בתביעות סיעוד מזה שנים רבות, אני רואה מדי יום את המורכבות והקשיים שחווים מבוטחים ובני משפחותיהם בניסיון לממש את זכויותיהם הסיעודיות. המסע המאתגר מול חברות הביטוח והביטוח הלאומי דורש לא רק ידע משפטי מעמיק, אלא גם הבנה עמוקה של הצרכים האנושיים והרגישות הנדרשת במצבים אלה.

במשרדי, אנו מאמינים כי כל אדם זכאי למיצוי מלא של זכויותיו, במיוחד בשעתו הקשה. לאורך השנים פיתחנו מומחיות ייחודית בתחום תביעות הסיעוד, המשלבת ניסיון עשיר בהתמודדות מול חברות הביטוח יחד עם הבנה מעמיקה של המערכת הבירוקרטית. אנו יודעים כיצד להתמודד עם הטקטיקות השונות של חברות הביטוח, וכיצד להביא לתוצאות מיטביות עבור לקוחותינו.

מה שמייחד את משרדנו הוא הליווי האישי והמקיף שאנו מעניקים – החל משלב הערכת המצב הראשונית, דרך איסוף המסמכים והכנת התביעה, ועד להשגת הפיצוי המגיע. אנו לא רק מייצגים את לקוחותינו מבחינה משפטית, אלא גם מהווים כתובת אנושית ותומכת למשפחות המתמודדות עם המצב המורכב.

חשוב לי להדגיש – אל תוותרו על זכויותיכם. המערכת אמנם מורכבת ולעיתים מתישה, אך עם הליווי המקצועי הנכון, ניתן להשיג את התוצאות המיטביות. משרדנו כאן כדי לעמוד לצידכם, להילחם עבורכם, ולהבטיח שתקבלו את מלוא הזכויות המגיעות לכם על פי דין.

אני מזמין אתכם ליצור עמנו קשר לייעוץ ראשוני, בו נוכל להעריך את המקרה שלכם ולהתוות יחד את הדרך הטובה ביותר למימוש זכויותיכם. אנו מחויבים להיות לצדכם בכל שלב בדרך, ולהפוך את התהליך המורכב לברור ונגיש עבורכם.

צרו קשר עוד היום ונקבע פגישת ייעוץ!

עורך דין רונן אבניאל
סיכום הנושאים המרכזיים בעמוד

השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם לייעוץ↓

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא 03-7312586
דילוג לתוכן