מהן תביעות נגד קרן פנסיה ?

הכוונה בעצם לתביעת פנסיית נכות. תביעה כזו מוגשת במקרה בו המבוטח איבד את כושר עבודתו.
מהי קרן פנסיה? מדובר בחיסכון שהינו קולקטיבי ולא אישי. מי שמצטרף לקרן פנסיה נחשב בעצם עמית והכספים שמופרשים על ידי כל העמיתים נצברים בקופה משותפת (קרן הפנסיה) ולא בחיסכון אישי.

כאשר אדם פורש לפנסיה, הקרן הזו שהיא בעצם קופה משותפת , מפרישה ומשלמת את הפנסיה לפורשים או במקרה של נכות , משלמת פנסיית נכות לעמיתים שאיבדו את כושר עבודתם. העמית, כלומר העובד, משלם לקרן הפנסיה דמי ניהול גם על ההפקדות החודשיות וגם על סך הכספים שחסך וצבר. אם העמית איבד את כושר העבודה שלו הוא יכול להגיש תביעה לפנסיית נכות. קרן הפנסיה תשלם לו 75% מהשכר המבוטח , כמובן בכפוף למסלול הביטוחי שבחר. בנוסף, הקרן תמשיך להפריש עבור העמית את החסכון לפנסיה. מתי תתחיל קרן הפנסיה לשלם את הקצבה לעמית שנמצא במצב של אובדן כושר עבודה? רק לאחר 90 יום ולכן גם את התביעה אין יכולת להגיש אלא לאחר 90 יום , כלומר 3 חודשים. את התביעה יש להגיש תוך שלוש שנים מהרגע שחלה העמית אחרת חל על התביעה חוק ההתיישנות. לתביעה מול קרן הפנסיה צריך לצרף את כל המסמכים הרלבנטיים לרבות טופס תביעה שנמצא באתר של קרן הפנסיה, מסמכים רפואיים רלבנטיים , אישורים על אובדן כושר עבודה, ומסמכים נוספים כגון כתב ויתור על סודיות רפואית, תעודת זהות , תלושי שכר ועוד.

מה קורה לאחר הגשת התביעה?

הטופס ייבדק על ידי רופא המועסק על ידי קרן הפנסיה. במידה והתביעה תידחה על ידי הקרן, העמית יכול לערער על ההחלטה וזאת בפני ועדה רפואית נוספת. תהליך זה שונה מהליכים אחרים מול חברות ביטוח בהן התובע רשאי לפנות לבתי המשפט. בוועדה המקבלת את ההחלטה יושבים שלושה רופאים ואחד מהם יכול להיות מומחה מטעם העמית עצמו. לכן חשוב לעשות הכנה לפני ההגעה לוועדה, לדאוג לבקש שיהיה בוועדה רופא שייצג אותי כתובע וכן להיעזר בעורך דין שמכיר את התחום על מנת להגיע מוכן ככל הניתן ולהימנע מהפתעות. בתביעות מסוג זה יש פעמים רבות מחלוקת לגבי אובדן כושר העבודה: האם נבע מהעבודה הנוכחית או שמא התחיל כבר במקום עבודה קודם? ואולי הסימפטומים היו נוכחים עוד לפני שהמבוטח הצטרף בכלל לקרן הפנסיה? אם זה אכן מה שקרה, לקרן הפנסיה יש יכולת לדחות את התביעה. ישנם תובעים שמבוטחים הן בקרן פנסיה והן בביטוח מנהלים. במקרה של אובדן כושר עבודה הם יוכלו לקבל פיצוי משני המקורות אך הסכום הכולל משניהם לא יעלה על 75% מהשכר. חשוב לשים לב שמדובר בשני גופים נפרדים ולכן יתכן גם שיקבלו החלטות שונות זה מזה, החלטות שאינן מחייבות את הגוף השני לפעול לפיהן. ניהול תביעה מול חברת ביטוח שונה במהות מניהול תביעה מול קרן פנסיה ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה שמנוסה בעבודה מול קרנות פנסיה והמקרים בהם טיפל היו בתחום זה. עורך דין רונן אבניאל הינו בעל ניסיון רב בעבודה מול קרנות פנסיה ובין מיטב עורכי דין המתמחים בתביעות נגד חברות ביטוח .

מעוניינים בשירות מקצועי של עורך דין?

עורך דין רונן אבניאל